Cviky na posílení pánevního dna

Pokud chceme posilovat pánevní dno, měli bychom si nejdříve vysvětlit, co vůbec pánevní dno je a jakou má v našem těle funkci. Naším tělem proudí energiecviky na zpevnění pánevního dna vertikálně po páteři shora dolů a zezdola nahoru. Shora dolů proudí energie mužská energie a zezdola nahoru ženská energie. Toto obousměrné proudění je životní energie.

V těle existují tři membrány, které dokáží tok životní energie zpomalit nebo zastavit. Jsou to pánevní dno, bránice a svaly na spodině lebeční. Pokud jsou tytomembrány nepropustné, životní energie je blokována a způsobuje v těle nemalé problémy. Vynecháme nyní bránici a svaly spodiny lebeční a soustředíme se na pánevní dno.

Pánevní dno, jak už sám název říká, je na dně našeho trupu. Představte si trup jako nádobu…například sud, ve kterém je nějaký obsah. Na dno působí největší tlak, takže je nutné, aby bylo silné. Na druhou stranu, pokud chceme nádobu cviky na posílení pánevního dnaobčas vypustit, musí mít dno také schopnost se otevřít. K tomuto zesílení i otevření nám poslouží cviky na posílení pánevního dna, které si více přiblížíme v dalších řádcích…

Cviky na posílení pánevní dna – posílení a uvolnění

Cvičení se často zaměřuje pouze na jeho posilování. To sice zajišťuje pevnost pánevního dna, ale velmi často se opomíjí druhý důležitý faktor práce s pánevním dnem, a to jeho schopnost se uvolnit. Pánevní dno má za úkol udržet fyzický obsah, ale současně si musí zachovat schopnost propouštět energii.

Dno pánevní má tvar mělké nálevky, která začíná na stěnách malé pánve a sbíhá se k průchodu konečníku, před kterým je průchodcviky na pánevní dno trubice močové a u ženy za trubicí močovou průchod pochvy. Kolem všech otvorů jsou svěrače, které dokážeme vědomě ovládat podle své potřeby.

Bohužel si tyto svaly často uvědomujeme až v momentě skutečné potřeby. Většina lidí, především žen ale i mužů, má svaly dna pánevního ochablé, ale nejsou s nimi ve vědomém spojení. Cviky na posílení pánevního dna umožňují vědomou kontrolu těchto svalů. Tím lze například zcela odstranit inkontinenci ale i jiné problémy.

Cviky na posílení pánevního dna – praxe cviky na posílení pánevního dna

Cviky na posílení pánevního dna je nutné dělat současně s jeho uvolňováním. Správná praxe je taková, že po jednom vtažení svalů pánevního dna dovnitř následují dvě fáze vyklenutí těchto svalů ven. Toto je základní předpoklad pro to, aby cviky na posílení pánevního dna byly účinné.

Cvik – rozkročmo si sedneme na velký cvičební míč, tak aby celá plocha svalů pánevního dna byla v kontaktu s balónem. Svaly s nádechem vtáhneme do sebe a pak s výdechem vytlačíme svaly do míče tak, abychom cítili protitlak povrchu míče. S výdechem svaly uvolníme a potom ještě jednou vytlačíme svaly do míče.

Toto cvičení provádíme minimálně deset minut denně 3xdenně. Cvičení s míčem nám umožňuje vnímat pohyb svalů dna pánevního. Pokud se nám s pomocí míče podaří si svaly dostatečně uvědomit, můžeme podobné cvičení provádět kdekoliv a kdykoliv. Výhodou svalů dna pánevního je, že práce s nimi není vidět.cviky na posílení pánevního dna

Jediné, co se skutečně potřebujeme naučit, je svaly dna pánevního cítit a uvědomovat si je. Pak si na ně můžeme vzpomenout kdykoliv, například když čekáme na zastávce autobusu. I tady pak můžeme klidně prohloubit svůj dech, vědomě se spojit se svými svaly na „dně“ a s úsměvem provádět cviky na posílení pánevního dna.

Cviky na posílení pánevního dna – procvičování

Jedinečnou příležitostí, kde se můžete naučit správně dělat cviky na posílení pánevního dna, jsou ženské kruhy, které pořádám. Zde se této problematice věnujeme velice intenzivně. Učíme se cvičení propojovat se správným dýcháním a cviky na posílení pánevního dna provádíme v mnoha různých modifikacích.

Napsat komentář